Hrajeme si na kartografy

Tvoření ze života rodiče na distanční výuce

HRAJEME SI NA KARTOGRAFY

Také se váš život v poslední době točil kolem dětí a distanční výuky? I přes veškeré snahy pedagogických pracovníků jsme byli mnozí z nás nuceni oprášit gramatické záludnosti českého jazyka, nebo se potrápit s matematikou typu "děda Lesoň", nebo "Biland".

Protože Kreativatelier se v poslední době omezil na pořádání on-line tvořivých dílniček především pro firemní klienty, zbyl i nějaký ten prostor pro angažování se ve školních projektech. A jeden takový vám chceme ukázat, třeba budete mít chuť si s dětmi také něco podobného vyrobit. 

kartograf ČR

Jaké bylo zadání? 

- mapa ČR, silueta alespoň na A3

- vytvarování hor a zaznamenání řek, kdy doporučeno bylo nalepit namísto hor zmuchlané papírové kapesníčky a postupně i barvit

Jak jsme to pojali?

Siluetu mapy ČR vytištěnou na formátu A3 jsme neprve nalepili na kus kartonu z krabice /hravě seženete během nákupu v supermarketu/. Celý obrys jsme po zaschutí vyřízli řezákem na koberce /takový ten obyč řezáček, co seženete za 15Kč/. 

kartograf modelace

Protože jsme v nedávné době tvořili jarní ptačí hnízda z papiermache, vyloučili jsme spotřebu papírových ubrousků, kterou jsme nahradili upcyklací kartonů od vajec. Připravili jsme si tedy dostatečné množství papiermache, přimíchali trochu lepidla Herkules a začala fáze, která byla pro juniora nejvíce zábavná. Ňahňání v hmotě a tvarování hor. Naprosto nepedagogicky jsme se pak pokusili alespoň o nějaké korekce výšek, rozloh i umístění těch našich kopců a nechali dílo několik dní důkladně vyschnout. 

kartograf baravení základové

Po vyschnutí jsme celé dílko přetřeli světlou akrylovou barvou. A po zaschnutí jsme se vrhli na barevné tónování. Barvy jsme nanášeli kuchyňskou houbičkou. Té si vždy odstřihneme jen menší kousek, poté ji vypláchneme a používáme i opakovaně, protože plýtvání je fuj. 

kartograf barvení

Nejdříve jsme si namíchali světlejší zelenou a vyznačili rozsáhlejší nížinaté plochy. Poté jsme si barvu trochu ztmavili a detailněji se pověnovali Polabí a dalším místům na menších plochách. Poté jsme postupně přešli na okrovou, světle hnědou a tmavě hnědou a dotónovali tak všechna místa na mapě. Pro tuto fázi stačí si udělat barvu řidší.

Oříškem byly řeky. Na ty už doporučujeme mít barvu hustší, než na plochy. I ten nejmenší štěteček udělá z Lužnice Dunaj. Rozhodli jsme se však veškeré disproporce ignorovat a ve svém smyslu nechat dílo tvořit čtvrťáka, takže si musel vystačit s pomocí v podobě náčrtu řek tužkou. Ano, samozřejmě že pod naším dohledem, asi stosedmdesátiosmi připomínkách. 

Po zaschnutí všech barev jsme si pomohli nápisy s názvy hor a řek s tiskárnou, vystříhali a názvy hor nalepili tyčinkovým Herkulesem na párátka. Stejným lepidlem jsme pak nalepili názvy řek už do 3D mapy. Do jednotlivých hor jsme udělali dírku šídlem. Na kousek papíru jsme si nanesli trochu lepidla Herkules a před zapíchnutím do nachystané dírky jsme cedulku na párátku vždy dle potřeby zkrátili a lehce otřeli v kapce lepidla. 

kartograf detail

Všechny věkové skupiny byly na týmovou práci dostatečně hrdé. Máme drobné obavy, že paní učitelka na první pohled odhadne, že se jedná o celorodinné dílo. I tak doufáme, že nám do vlastivědy, nebo výtvarky přistane hezká známka.

Nezapomeňte se s námi podělit o fotku, pokud se do podobného díla pustíte!